Tippek, hogy a gerincednek is békés legyen a karácsony

Karácsony közeledtével egyre inkább torlódnak a teendők és igyekszünk a lehető legtöbb dolgot besűríteni egy napra. Ilyenkor hajlamosak vagyunk megfeledkezni korlátainkról és nagyobb kockázatot vállalni.

Vigyázz, hova lépsz!

Otthon is és bevásárlás közben a parkolóban is figyelj oda, hogy hova lépsz. A jeges aszfalt vagy az üveggolyókkal teli padlón egy meggondolatlan lépés meg tudja keseríteni az ünnepeket, még akkor is, ha nem esünk el, csak hirtelen meg kell tartanunk az egyensúlyunkat és belekapaszkodva valamibe megrántjuk jobb esetben a vállunkat, rosszabb esetben a derekunkat.

Dekorálás közben bármennyire  sietsz, mindig bizonyosodj meg arról, hogy a létra, szék megfelelően stabil és ha egy méterrel arrébb kell nyújtózkodnod, inkább szállj le és tedd arrébb.

Óvatosan az emeléssel!

Szinte már közhely, hogy egyenes háttal emeljünk, de azt, hogy ezt miként kell helyesen kivitelezni már kevesebben tudják. Az egyenes háttal emelés azt jelenti, hogy minél kevesebbet dőljünk előre és a lábakat behajlítva nyúljunk a földön lévő tárgyért. Mindezt úgy tudjuk végrehajtani – és a derekunk is akkor kapja a legkevesebb terhelést emelés közben -, ha a tárgy minél közelebb van a testünkhöz. Amennyiben megoldható, inkább szedjük több darabra a nehezebb tárgyakat és forduljunk többször, mint egyszerre emeljünk nagy súlyokat. 

Ugyan ezen szabályok érvényesek a karácsonyi pulykasültre, mely töltelékkel együtt már jelentős tömeggel bír ahhoz, hogy a derekunk megfájduljon a be- és kirakodástól.

Ha két szatyrot cipelsz egyszerre, ügyelj arra, hogy egyforma nehezek legyenek – különösen akkor, ha amúgy is derék-, vagy hátfájós vagy.

Nem csak a 20 éveseké a világ

Valóban így van, de a gyerek gördeszkáját, ha egy mód van rá ne próbáljuk ki a lakásban főleg, ha már forralt bor is van bennünk, és hiába hívogató az új snowboardja a gyereknek, ne szaladjunk ki az első dombra megmutatni, hogy “Apa milyen jó fej”. A céges karácsonyi bulin se Te legyél az, aki alkoholgőzösen eljárja a kánkánt, vagy beáll limbózni – ez utóbbi ugyanis, ha gerincsérved van (függetlenül attól, hogy tudatában vagy-e), egyenes út egy újévi műtéthez.

Pihenés, regeneráció

A megfeszített tempó, és szokásosnál nagyobb terhelés és stressz bemerevíti az izmokat, ami – azon túl, hogy kellemetlen érzés – fokozza a sérülésveszélyt. Hagyjunk magunknak és izmainknak időt és lehetőséget a regenerálódásra. Erre kiválóan alkalmas egy kád levendulás fürdővíz este.

Ne feledd!

Nincs az a karácsonyi csoda, ami az ünnepek kedvéért eltünteti gerincproblémáinkat, és pótolja a mozgást, amit az év nagy részében kihagytunk. Az életben senki nem olyan, hogy leveszi a szemüvegét meg az öltönyt és pizsamában körberepülve a házat felrakja a karácsonyi égősort. Az ünnepekkor is legyünk tisztában a korlátainkkal, tartsuk szem előtt az orvos intelmeit is, ha már korábban jártunk nála mozgásszervi panasszal. 

Áldott, Békés Karácsonyt mindenkinek!

Mindig mozgásban!